Schippers

Ze zei het echt, op het acht uur journaal van afgelopen vrijdag 6 februari (van 3:12 t/m 3:28), minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over de veranderingen in de zorg en de afschaffing van de vrije artsenkeuze:

Door nou te zorgen dat de financiering zó wordt afgesteld dat die chronische ziekte … zieke veel meer op gaat leveren voor de verzekeraar, wordt het voor die verzekeraar ook veel interessanter om te zeggen: “Bent u chronisch ziek, kom bij mij, ik heb de beste zorg en ik heb … eh ook nog een korting op uw eigen risico.”

Ik had eerlijk gezegd nogal wat spektakel verwacht: het Nederlands episcopaat dat zijn afschuw uitspreekt, een ouder echtpaar Schippers dat – half in tranen – bij Andries Knevel aan tafel komt uitleggen dat dit toch echt niet de bedoeling van hun opvoeding is geweest, boze burgers die de hare excellentie een chronische ziekte toewensen natuurlijk, extra beveiliging, de onvermijdelijke vragen in de Kamer en een minister die uiteindelijk na een paar dagen in Buitenhof excuses-die-geen-echte-excuses-zijn aanbiedt. Maar niks, helemaal niks!

De minister bedoelt het waarschijnlijk nog goed ook. Hoop ik maar, tenminste. Maar juist dat maakt dit zo erg: dat een minister op deze wijze kan spreken over medemensen en niemand, echt helemaal niemand er aanstoot aan neemt en het land niet op zijn kop staat.

Ik leg in deze blogpost niet uit wat mij stoort aan de uitspraak van de minister en ik verwacht dat een aantal lezers dat gek zullen vinden, omdat ze niet begrijpen wat ik dan precies zo erg vind. Juist voor die mensen maak ik nu een raar sprongetje.

Een aantal jaren geleden zag ik een billboard met reclame van de Universiteit van Amsterdam. Het portret van een theologe van de UvA met daarnaast een uitspraak van haar:

Als mensen niet meer nadenken over religie, geloven ze alles.

Ik ben bang dat die theologe gelijk had en dat de mensen die nu echt helemáál niet meer snappen waar ik het over heb, hetzelfde geloven als minister Schippers, namelijk alles.

4 reacties op Schippers

  1. […] herkennen in dit stukje nogal wat stokpaardjes. Om ook hun wat nieuws te lezen te geven, heb ik nog deze link naar een stukje over de apathische reacties op een schokkende uitspraak van minister Schippers. […]

  2. Muis zegt:

    harder kan men de spijker niet op de kop slaan

  3. Henri zegt:

    Die uitspraak verbaast mij niet – velen hebben met mij al heel lang de indruk dat de minister goede maatjes is met de zorgverzekeraars. Die hebben bijvoorbeeld ook invloed in de vereniging tegen kwakzalverij, waar de echtgenoot van mevrouw Schippers in het bestuur zit.

  4. Henk Ras zegt:

    Beste Jona. De kern van het probleem rond minister Schippers en de haren is naar mijn mening, dat geld een veel te belangrijke rol in de politiek speelt. In dit geval rond de ziektekostenverzekeraars – pardon, tegenwoordig zorgverzekeraars geheten – speelt dat die erop uit zijn voldoende geld achter de hand te hebben als er in te ruime mate een beroep op hen wordt gedaan. In een vorige periode van mijn leven heb ik een aantal jaren onderhandeld met ziekenfondsmensen en heus, daar waren aardige, redelijke dames en heren bij. Maar ook voor hen gold zorgen dat het fonds altijd over voldoende centen beschikt.
    En mevrouw Schippers praat in het onderhavige geval dus meer de verzekeraars na om haar zin door te drijven en het kabinet te laten voort bestaan dan om de belangen van de oudere, zieke mensen te behartigen. Hier dus ook weer geldt, dat de democratie die ons zulke volksvertegenwoordigers schenkt is slechts een hoeraatje waard, meer verdient zij niet. Meer hoeraatjes, bedoelde Churchill reeds, aan wie ik deze uitspraak ontleen.
    Groeten,

    Henk Ras.

Geef een reactie

