Behoud door behoud (2)

Het hemelse gerecht heeft zich ten lange leste
Ontfermd over mij en mijn benauwde veste

of zoiets…

En dan is er nog ‘Constantijntje, zalig kijndje’ en iets met een ‘lodderoogh’, maar verder dan dat strekt mijn kennis van Vondel (1587-1679) niet. Van Bredero (1585-1618) ken ik slechts de uitdrukking ‘Het kan verkeren’ en van Jacob Cats (1577-1660) slechts één sneldicht:

Een sneldicht is een dicht dat snel en dicht is.

Daarmee is mijn kennis van de 17e eeuwse Nederlandse poezie (pakweg 400 jaar oud) wel uitgeput en ik denk dat ik vrij representatief ben voor het hoogopgeleide deel der natie, Neerlandici natuurlijk uitgezonderd. Eigenlijk is dat behoorlijk beschamend.

Dat is heel anders in Iran en niets kan dat beter illustreren dan het volgende video-fragment.

Dit is een aflevering van Shabake Nim, ‘kanaal 1/2’, de Iraanse versie van Spitting Image, satire die vanzelfsprekend niet in Iran gemaakt wordt, maar in de VS door een Iraanse satelietzender. Het gaat me alleen nu even niet om de satire, maar om de inhoud van de sketch die op 15:20 begint. Een gesprek tussen twee hooggeplaatste Iraanse geestelijken waar u waarschijnlijk niets van begrijpt (rechts Rafsanjani, de linker ken ik niet).

Dat gesprek is een spelletje waarbij de spelers dichtregels uitwisselen: mosja’er. De eindletter van de eerste dichtregel is de beginletter van de dichtregel die je medespeler moet opdissen. Het spel is populair onder Iraniers. Ze leren er ook genoeg gedichten voor op school en het is helemaal niet raar als een gewone Iranier op straat u kan vergasten op strofes van Ferdowsi (935-1020), Omar Khayyam (1048-1123), Sa’adi (1184-1291) of Hafez (1320-1390), om alleen de meest bekende maar te noemen.

Poezie van meer dan duizend tot ruim zeshonderd jaar oud. Het is in Iran nog steeds levende traditie en dat komt omdat deze poezie is verweven met het dagelijks leven. Dichtwerken worden nog steeds gezongen, geraadpleegd op Yalda, het feest in de nacht van 21 december, in de hoop een aanwijzing te vinden over de lotgevallen van het komende jaar. Graven van beroemde dichters zijn geliefde plekken om op bezoek te gaan.

Op de Iraanse televisie zijn quizprogramma’s te zien waarbij kandidaten een los woord krijgen en daar uit het hoofd een dichtregel bij moeten vinden. Dezelfde wedstrijdjes worden thuis gespeeld.

En zelfs als ze hun eigen politici belachelijk willen maken, wordt er gebruik gemaakt van dichters van eeuwen her…

Geef een reactie

