Aso’s

Image0219

Lopend op straat wil ik nog wel eens stilstaan bij een fiets waarvan de eigenaar bij het parkeren is vergeten zijn achterlamp uit te zetten. Tegenwoordig zijn dat meestal lampen op een batterij en wie vergeet het knopje te beroeren, zit al snel aan de aanschaf van nieuwe batterijen en een kleine vervangklus met de schroevendraaier.

Het uitzetten van zo’n achterlamp is trouwens geen lichte opgave. Ik weet niet waarom maar fietslichtontwerpers lijken er een hels plezier in te hebben de knopjes, ze zijn ook altijd minuscuul, zo onvindbaar mogelijk te maken. Bovendien lijkt het aantal modellen oneindig. Ik ben er tot nu toe in ieder geval niet in geslaagd twee exemplaren van hetzelfde model achterlamp te vinden. Tenslotte is het in de winter ook bepaald geen genoegen om met halfbevroren vingers de medemens van dienst te zijn.

Maar ik weet hoe vervelend het is om in de winter -de plaatselijke hermandad controleert dan op fietslicht- ineens met uitgeputte achterlichtbatterijen te staan. Ja, het is je eigen schuld, dan had je maar beter moeten opletten. En toch is de vreugde wanneer je door een medemens uit de brand geholpen wordt die je met je eigen stommiteit hebt veroorzaakt zo groot, dat ik er plezier aan beleef ook de anonieme stomkop zijn tegenslag te besparen.

Mijn erbarmen met de mensheid heeft de laatste tijd echter een flinke knauw gekregen. Het was me de laatste tijd al opgevallen dat er opmerkelijk veel achterlichten waren waarbij de ontwerpers er inderdaad in waren geslaagd om de bedienknop onvindbaar te maken. Ik geef niet snel op waar het de werken van barmhartigheid betreft, maar de afgelopen maanden heb ik -moet ik tot mijn schande bekennen- bij enkele fietsen het bijltje erbij neergegooid. Nu blijkt dat er achterlichten zijn die daadwerkelijk geen bedienknop meer hebben. Ze werken op het detecteren van beweging. Staat de fiets lang genoeg stil, dan gaat het licht vanzelf en volautomatisch uit.

Ik ben zwaar geschokt door deze uitvinding. Filantropen zoals ik worden zo overbodig gemaakt. Is er dan niemand meer die rekening houdt met een beetje medemenselijkheid?

2 reacties op Aso’s

  1. […] leuker om te horen dat les Clochards genomineerd is voor de Blogparels 2013. Of beter: mijn stukje Aso’s is genomineerd. Ik citeer van hun […]

  2. Ximaar zegt:

    Een mij bekend probleem, maar mooi beschreven.

    Zelf heb ik een achterlicht met een 3-standenschakelaar: Aan-Uit-Auto. Die laatste moet je niet kiezen als je je fiets aan een auto wilt hangen, maar als je vind dat ie automatisch aan en uit moet gaan afhankelijk van beweging en of het donker is.

Geef een reactie

