Spoorwegen

Van de week werd de trein naar mijn werk halverwege de rit onverwacht gesplitst. Natuurlijk werd het treinstel waarin ik zat afgekoppeld en moesten we overstappen op het -veel te korte en dus overbevolkte- resterende deel van de trein. Ergernis alom, ook bij mij.

Eigenlijk is die ergernis niet helemaal terecht. Er wordt veel geklaagd over de NS, maar wie de cijfers bekijkt, kan niet anders dan tot een andere conclusie komen. Er rijden gruwelijk veel treinen in Nederland. Het overgrote deel van zowel treinen als reizigers komt op tijd aan op de plek van bestemming, iedere dag weer, jaar in jaar uit. Zelfs met alle gerechtvaardigde klachten meegerekend, leveren de NS een prestatie van topformaat.

Lopend over het perron en mij verwonderend over de tegenstelling tussen de feiten en mijn beleving moest ik denken aan een voorval in een grijs verleden, waarbij iets wat misging juist helemaal niet tot ergernis leidde.

Zelden heb ik namelijk met meer plezier per spoor gereisd dan die ene keer dat ik vanuit mijn werk in Duitsland terugreed naar huis in een trein waarin het licht was uitgevallen. Onze coupé reed niet meer als een kamer door de nacht, maar was er deel van geworden. We konden -de coupé zat vol- naar buiten kijken en genieten van Germany by night.

Niet iedereen zal blij geweest zijn met het duister, maar de gedachte aan deze voor mij en mijn medereizigers uiterst plezierige treinrit deed mij plotseling beseffen dat al die klachten over de NS wel degelijk gegrond zijn. Wie naar de feiten kijkt, maakt namelijk dezelfde fout als de NS, die treinreizen zien als een logistieke operatie: hoe krijgen we x reizigers op tijd van A naar B?

Wie dat aan reizigers vraagt, zal er echter al snel achter komen dat reizen per trein heel wat meer is. Ikzelf reis liefst per spoor, ook over vlieg-afstanden omdat getting there is half the fun. Een treinreis in den vreemde biedt me de mogelijkheid het landschap te bestuderen. Mijn halve bibliotheek heb ik gelezen in de trein tijdens woon-werkverkeer. Vele forensen werken in de trein en voor sommigen is het zelfs een heuse flexwerkplek.

De conclusie is onvermijdelijk: hoe core hun business ook is en hoe top hun prestatie, de Nederlandse Spoorwegen begrijpen niet wat treinreizen is.

Geef een reactie

