Happy Few

Mijn blogpost over de ‘forensentax’ heeft een nogal bewogen leven gekregen. Sargasso nam hem over, daarna Joop.nl en toen weer Welingelichte Kringen. GeenStijl en Krapuul verwezen ernaar en op 29 mei had ik plotseling 3.681 bezoekers, waar dat dagelijkse aantal normaal gesproken onder de 5 blijft. Ik was niet de enige uiteraard, maar surfde mee op de golf van verontwaardiging waar wel meer mensen in zaten.

De Geest werd pas vaardig over de oorzaak van dit alles, scheidend Groen Links kamerlid Ineke van Gent, na het Pinksterweekeinde. Ik trof althans een paar tweets aan op haar twitter account van na Pinksteren. Groot gelijk trouwens, ik zou me tijdens Pinksteren ook niet met mijn werk bezig houden. Een paar van haar tweets zetten me aan het denken, vooral deze:

Goedemorgen! Heerlijke Pinksteren gehad. Nu op weg naar DH. Diverse “boze” forenzen op twitter! Happy few verkeerd gevallen…sorry ..beetje (te) pittig uitgedrukt. Met name ov doet pijn. Begrijp ik. Daarom overgangsregelingen om pijn iets te verzachten.

Ik heb er lang naar gestaard. Er was iets vreselijk mis mee, maar wat? Ze erkent toch dat er iets verkeerd is gegaan? Ze zegt toch ‘sorry’? Ze begrijpt het toch? Het duurde even voordat mijn katholieke opvoeding me te hulp schoot en het tot me doordrong.

‘Berouw, belijdenis en voldoening’ was wat je vroeger volgens de catechismus nodig had om vergeving van zonden te verkrijgen. Iedereen schiet altijd een beetje in de lach als ze die termen horen en terecht. Maar het is geen onzin. Ineke van Gent blijft steken in de belijdenis: ze erkent dat er iets is fout gegaan. Maar van berouw is geen sprake. En voldoening tref je in haar tweet ook niet aan, althans niet in de betekenis die het woord vroeger had: de schade herstellen.

Naar katholieke maatstaven is van Gents belijdenis, zo zonder berouw en voldoening, niets waard. En ook met haar belijdenis is iets mis. Dat realiseerde in me pas toen ik terugdacht aan een boek van Theodore Dalrymple dat ik ooit las: Leven aan de onderkant, een boek waar ik het hardgrondig mee oneens ben, maar waarin ik wel een aantal rake typeringen aantrof van mensen aan de onderkant van de samenleving.

Zo schetst Dalrymple de wijze waarop misdadigers in de rechtbank soms proberen om de verantwoordelijkheid voor hun daden ‘van zich af te formuleren’. Twee voorbeelden: een dronkenlap die terechtstaat voor verstoring van de openbare orde beweert: “het bier werd gek” (in plaats van hijzelf) en een man die terecht staat voor doodslag: “het mes ging erin” (in plaats van ‘ik stak hem neer’).

Ineke van Gent doet ook zoiets: “Happy few verkeerd gevallen”. Ze zegt iets en dat fladdert dan op eigen kracht door het luchtruim en valt vervolgens -helaas- helemaal verkeerd! Van Gent staat er bij en kijkt ernaar. Wat gebeurt er nou? Het valt verkeerd… Ja, dat was natuurlijk niet de bedoeling. Dat haar woorden zomaar zonder haar toestemming een potje verkeerd gingen vallen. Als ze geweten had dat ze dat zouden gaan doen, dan had ze ze natuurlijk niet uit fladderen gestuurd!

Ik wil Ineke van Gent hier niet vergelijken met misdadigers, eerder andersom. Theodore Dalrymple observeerde een karaktertrek aan de onderkant van de samenleving die bij nadere beschouwing ook aan de bovenkant te vinden is: ontlopen van je verantwoordelijkheid door jezelf taalkundig te scheiden van je daden.

Een kleine suggestie voor Ineke van Gent: ‘Ik heb iets gezegd wat niet waar is. De happy few zijn niet few, en bovendien zijn ze lang niet allemaal happy. Deze mensen happy few noemen, was kwetsend, en blaming the victim was niet nodig om een bezuiniging te rechtvaardigen.’

Dan denken wij er de luxe en de milieuvervuilers zelf wel bij.

Geef een reactie

